Restriktionerne som følge af COVID-19 slog mange brancher i jorden. Især små virksomheder har været hårdt ramt.

Samtidig er der dog brancher, der har klaret sig forrygende, og vi kan inddrage adskillige eksempler på virksomheder, der stadig har succes trods drilske tider. De virksomheder kan nu bruges som inspiration – så lad os se lidt på, hvad de har gjort rigtigt.

E-handel større end nogensinde før

Mange fysiske virksomheder rundt omkring i verden har måtte lukke ned. Det har ført til vækst hos mange webshops og generelt klarer e-branchen sig fremragende. Online forretninger har overtaget en god del af det marked, som de fysiske forretninger tidligerre sad på, da mange mennesker nu føler sig nødsagede til at handle på nettet.

Det er selvfølgelig surt for de fysisk baserede forretninger, men det er yderst positivt for alle, som sælger på nettet. Dem der i forvejen var succesfulde inden for e-commerce har gennemsnitligt haft et bedre år end gennemsnittet, og samtidig er der flere der kommer ind på e-markedet. Især i udlandet er der mange, som har flyttet deres aktiviteter fra at sælge i fysiske forretninger til at sælge på nettet i stedet.

Vi ser for eksempel også, at der i lande som Spanien og Italien er sket en kæmpe vækst i takeout og online bestillinger hos restauranter, da det netop har været tilladt, mens det ikke var muligt at gå på restaurant rent fysisk. På alle måder har internethandel altså klaret sig godt, og det har også fået flere iværksættere til at fokusere på online løsninger.

Disse virksomheder har klaret sig godt

Der er flere eksempler på specifikke virksomheder, der er kommet godt igennem krisen.

Amazon er nok det bedste eksempel. Deres aktiekurs er steget voldsomt over det seneste år. Amazons forretningskoncept har været meget fordelagtigt – de har både solgt tonsvis af produkter fra varehusene, men de har også oplevet stor vækst i deres AWS online cloud services.

Hvis vi ser på mellemstore og små virksomheder, så er der også masser af gode eksempler. Et af dem er Digital Waves SL drevet af Michael Ginnerskov Jensen. Jensen har med sine gode idéer styret sin forretning fint igennem krisen, og det skyldes netop fokusset på e-commerce. Det har været muligt at drive forretning udelukkende online, og det har gjort at Michael Ginnerskov Jensen og lignende iværksættere ikke har været særligt påvirkede af restriktioner i forbindelse med COVID-19. Tværtimod – mange online forretninger har nærmest haft gavn af det, siden folk er mere tilbøjelige til at købe på nettet.

Flere brancher forventer fremgang igen snart

E-commerce har klaret sig godt, mens andre brancher har klaret sig skidt. Men selv de brancher, der har været ramt af coronarestriktioner, har fine forventninger til fremtiden.

Rejsebranchen blev sendt helt i knæ, men rygter i flybranchen siger nu at RyanAir og mange andre selskaber er godt i gang med at indsamle ressourcer fordi de forventer et kæmpe rebound i 2021.

Nogle dygtige forretningsfolk siger sågar, at det bedste tidspunkt nogensinde at starte en forretning vil være når en COVID-19 vaccine kommer på banen og restriktionerne ophæves. Mange mennesker hungrer efter at rejse, efter at gå på restaurant, efter at gå i byen, og generelt bare efter at leve et almindeligt liv igen. Som iværksætter handler det om at være klar, når restriktionerne rundt omkring i verden forsvinder, for her kan vi netop forvente et kæmpe boost i økonomien.

(Visited 12 times, 1 visits today)